Chystáte se na přestavbu prodejny? 10 bodů na co všechno byste se měli připravit.

Zpět

1. Definování potřeb
Všechny potřeby dobře promyslete, ujasněte si předpokládaný rozsah plánované rekonstrukce.
Mělo by vám být jasné:

Co budu prodávat? Změním nějak sortiment? Pokud ano, co doplním? Zůstává způsob obsluhy? Počet obsluhy? Systém chlazení vitrín? Chci mít v prodejně konzumaci? Židle – návaznost na toalety, a podobně.
Co nejpřesnější definice potřeb vám usnadní další spolupráci s designérem, navazující fáze rekonstrukce budou jasnější.

2. Financování přestavby
Mám k dispozici hotovost? Chci k rekonstrukci využít spoření? Mám zjištěné, jak dlouho trvá vyřízení hypotečního úvěru? Nedali by se k rekonstrukci mé prodejny využít dotace EU? Co to obnáší? Kdo mi s tím dokáže pomoct?
Vhodným výběrem financování můžete výrazně ušetřit, poraďte se před rozhodnutím s odborníkem na financování.

3. Návrh nové prodejny
Zde určitě doporučujeme spolupráci s architektem, interiérovým designerem – jak si ho vybrat? Ideálně pomocí doporučení, případně přes referenční projekty. Je potřebné zvážit profesionalitu v rámci retail designu – postavit dům, zařídit byt a navrhnout funkční prodejnu není úplně stejné. Ověřte si reference vybraného dodavatele na návrh.

4. Dispoziční řešení
Nejdůležitější je v této fázi na základě nadefinovaných potřeb udělat výběr zařizovacích předmětů, prodejnu nerekonstruujete každý rok, zvažte nákup nových technologií, je dobré držet krok s dobou, nevyhýbejte se novinkám ve vybavení prodejen, jako jsou vitríny, regály, či pokladní systémy.
Po tomto kroku je vám jasné, kde co bude, celý návrh je vyřešený z funkčního hlediska. Máte představu o kompletním technickém vybavení prodejny, máte vybrané technologie, způsob chlazení, jste rozhodnut, zda jdete do výměny podlahy, výloh, jaké bude osvětlení, klimatizace a podobně.

5. Povolení
Dle rozsahu navržených stavebních úprav v dispozičním řešení (stěny, okna, elektroinstalace, vodoinstalace, výlohy, fasáda) je potřebné se pustit do vybavování potřebných dokladů.
Kdy potřebuji stavební povolení, co k němu potřebuji kromě „projektu ke stavebnímu řízení“? Co obnáší schválení případných změn v provozu od Krajské hygienické stanice? Je potřebné řešit ještě jiné povolení?
Ideální je najmout si na toto řízení odborníka nebo (zjistit jakou dokumentaci budete potřebovat) pro zjištění jaká stanoviska a dokumentaci budete potřebovat vyrazit na daný úřad osobně a zjistit vše potřebné přímo od pracovníků příslušného úřadu. Velké stavební zásahy konzultujte předem se statikem.

6. 3D návrh
Nyní dostává prostor tvořivost a cit pro detail. Výběr a sladění materiálů, obkladů, dlažeb, barevného řešení, regálů, světelné reklamy, židlí, stolků atd. Výsledkem je dokonalá představa o nové prodejně – ideální výstup 3D fotorealistická vizualizace.

7. Projektová dokumentace
Výkresy na rozvody veškerých vnitřních instalací – elektroinstalace, voda, kanalizace, klimatizace, odvětrání, odvod vzduchu od digestoře, instalace bezpečnostního systému – vývody a příprava osvětlení prodejny, pokladen, podsvíceného loga a podobně.
V tomto kroku je ideální navázat spolupráci se stavební firmou, případně projektantem, který potřebnou projektovou dokumentaci připraví.

8. Rozpočet
Podrobná specifikace materiálů a prací by měla být součástí cenové nabídky. Vyhnete se tak diskusím nebo nedorozuměním a zamezíte případným vícepracím. Doporučujeme také počítat s finanční rezervou. Dává to prostor na změny a úpravy, bez větších omezení, přímo v procesu rekonstrukce.

9. Samotná rekonstrukce
Výběr stavební firmy – znovu doporučujeme si firmu ověřit, dostat doporučení, nebo prověřené reference – nepodceňujme smlouvu o dílo, ideálně zkonzultovanou s právníkem – bez ní stavbu nezačínejte. Kontrola řemeslníků na místě, kontrola časového plánu a kvality provedení je v této fázi z vaší strany určitě potřebná, pokud na to nemáte čas nebo máte pocit, že to nezvládnete – najměte si odborníka. Při přebíraní díla trvejte na předání relevantních dokladů. Informujte se nebo si zkontrolujte ve smlouvě případné odstranění závad po předání stavby.

10. Likvidace starého zařízení
Ověřte si ve smlouvě, zda stavební firma odpovídá za odvoz elektroodpadu, sutě a starého interiérového vybavení.

Závěrem vám můžeme jedině doporučit:
Ideální stav je pokud celý proces rekonstrukce zastřešuje jedna firma. Nevyhnete se důležitým rozhodnutím, ale určitě ušetříte čas v komunikaci a v hledání vhodných kandidátů na jednotlivé profese.

Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies